start.

geschiedenis.

organisatie.

agenda.

activiteiten.

jeugdwerk.

meditatie.

gebouwen.

gebruik.

fotoalbum.

restauratie.

contact.

links.

beleidsplan.

anbi kerk.

anbi diaconie.

KERK LANGWEER

Meditatie

 

Dialoog.

 

Je bent niet in je eentje mens. Via je oren kun je meningen van anderen horen. En via je mond kun je je eigen gedachten onder woorden brengen. Daarmee zijn mensen in staat om met elkaar in gesprek te gaan, de dialoog (het tweegesprek) te voeren. En als je het niet over dingen eens bent, kun je het erover hebben.

Nu heerst vaak het misverstand dat je zeker in de kerk het samen eens moet zijn. Niets is minder waar. Het is juist andersom: als ik met uw visie wordt geconfronteerd, stelt dat vragen aan mezelf. En andersom is dat ook zo: als je met mijn mening wordt geconfronteerd, stelt dat vragen aan jezelf. De meningen of de gedachten van een ander zetten je aan het nadenken. Met die mening of gedachten ga je in gesprek en dat verrijkt je. Het is daarom dat het zo belangrijk is om je uit te spreken in elkaars richting. Een aantal denkers gaan een stap verder als ze zeggen dat in de andersdenkende iets van God aan het woord is, omdat je daardoor tot dieper denken komt. De vraag is dan: in wat van de ander spreekt iets van God tot mij?

 

De afgelopen weken werden in het televisieprogramma ‘Kijken in de ziel’ religieuze leiders geïnterviewd over hun geloof. Interviewer Coen Verbraak ging met een nieuwsgierige en respectvolle houding in gesprek met een orthodoxe en een moderne rabbijn, een orthodoxe, evangelische en moderne dominee, een orthodoxe en moderne imam, een hindoepriester, boeddhistische leiders, een bisschop en een non. In één op één gesprekken stelde hij ze telkens allemaal dezelfde vragen: wie is God? bestaat God echt? is God een persoon? een man of een vrouw? bemoeit God zich met onze wereld? waarom gebeuren er verschrikkelijke dingen? en nog veel meer van dat soort vragen. Alle geïnterviewden gaven op een integere wijze antwoord en dat leverde een prachtige waaier aan geloofsvoorstellingen op. Wat mooi dat ze de tijd kregen om al hun verschillende antwoorden uitgebreid aan het woord te laten komen op de televisie.

 

Ik merkte dat de uitzendingen veroorzaakten dat ik ook de dialoog wilde aangaan. Op sommige vragen zou ik andere antwoorden hebben gegeven. Vooral op het terrein van de grote waarom-vragen. Ik merkte namelijk dat geen van de geïnterviewden aangaven dat je het als gelovige ook gerust met God oneens mag zijn. Ik begon zomaar opeens in onze huiskamer aan mijn vrouw en aanwezige zoon uiteen te zetten hoe ik dat zag.

 

Misschien zit u zo ook wel bij mij en bij andere voorgangers in de kerk. Er zijn ongetwijfeld momenten dat u het net weer anders zou formuleren als de voorganger in de kerk. Het gaat denk ik te ver om een soort interruptiemicrofoon in de kerk neer te zetten, maar eigenlijk zou daar niks mee mis zijn. In gesprek zijn met elkaar is namelijk heel wezenlijk. In de dialoog tussen mensen word je met de ander geconfronteerd, daar gebeurt het. Daar word je monoloog doorbroken en klinkt een andere stem. Dat is precies wat Jezus bedoelt met ‘waar twee of drie in mijn naam bijeen zijn, daar ben ik in uw midden’.

 

Nu zo’n beetje iedereen weer terug is van vakantie, kunnen we dus weer genieten van elkaar om met zelfs in onze confrontaties iets te betrappen dat uit God is.

Aart Veldhuizen

 

meditatie
omhoog ^
volgende >