start.

geschiedenis.

organisatie.

agenda.

activiteiten.

jeugdwerk.

meditatie.

gebouwen.

gebruiksplan.

fotoalbum.

orgelconcerten.

begraafplaatsen.

Pagina 18.

contact.

links.

beleidsplan.

anbi kerk.

anbi diaconie.

KERK LANGWEER

 

Sinds de restauratie in 1967 organiseert de Orgelcommissie Langweer jaarlijks in de zomermaanden een viertal orgelconcerten in de prachtige Langweerder Dorpskerk. Er worden goede vak-organisten uitgenodigd om muziek ten gehore te brengen, passend bij het mooie Van Dam orgel uit 1784, dat wordt geroemd om zijn bijzonder klank.

 

 

 

Concerten in 2024

 

1Deze zomer zijn er weer vier orgelconcerten op het fraaie van Dam orgel in de kerk van Langweer. Dit viert zij haar 240 jarig bestaan. Ook zal het regaal wat Wim Dijkstra in 2012 maakte weer meedoen. Op 31 juli presenteert Niels-Jan van der Hoek zijn nieuwe virginaal.

Alle concerten beginnen om 20.00 uur. Entree 8.00 euro.

 

7 juli              Pieter Dirksen uit Culemborg

31 juli             Niels Jan van der Hoek

14 augustus    Cees van der Poel

28 augustus    Wim Dijkstra uit Monnikendam

 

Onderaan deze pagina vind U meer informatie over de organisten

omhoog ^

 

 

orgelconcerten

Over het orgel

Het orgel in de kerk van Langweer werd in de jaren 1780-1784 door Lammert van Dam uit Leeuwarden gebouwd. Hij woonde op een woonboot tijdens zijn werkzaamheden. De adellijke familie van Eijsinga, die tegenover de kerk woonde, schonk het orgel aan de kerk. Enkele jaren daarvoor had Julius van Eijsinga de nieuwe kerk laten bouwen.

 

Het werd een groot orgel voor een dorpskerk: twee klavieren en een aangehangen pedaal, 16 stemmen.

 

De Boekzaal der geleerde Wereld vermeldt de volgende dispositie:

 

Hoofdwerk C-f’’’

 

Prestant 8’

Holpijp 8’

Octaaf 4’

Quint 3’

Octaaf 2’

Cornet 3 sterk disc

Mixtuur 4-5-6 sterk bas/disc

Trompet 8’

Vox Humana 8’

 

Rugwerk C-f’’’

 

Prestant 4’

Gedackt 8’

Fluit 4’

Nassard 3’

Superoctaaf 2’

Sexquialter 2 sterk

Dulciaan 8’

 

Pedaal C-e’, aangehangen

 

Schuifkoppel

Twee tremulanten 

Twee afsluiters

Windlossing

 

Er was naar alle waarschijnlijkheid een middentoonstemming. 

 

Toonhoogte: kamertoon, 415 hz

 

Er is een contract bewaard met Lubbarthus Bekenkamp. Dit is getekend op 14 maart 1779. Hij maakte de orgelkassen.

 

Het orgel wordt op 24 oktober 1784 ingewijd Ds. Cannegieter met een leerrede over Ps 33 vers 2.

 

In de franse tijd ontstaat er onenigheid over het gebruik van de herenbank.

De kerkvoogdij wil de bank verhuren maar deze is van de familie. Na herhaaldelijk aandringen reageert Julius met het dreigement het nieuwe orgel af te laten breken en het aan een andere kerk te schenken. De kerkvoogdij stuurt geen brieven meer en het orgel blijft staan.

 

In 1887 worden de frontpijpen door de firma van Dam vervangen door nieuwe.

Hierbij komt de dubbele discant te vervallen. De pijpen in de tussenvelden krijgen spitse labia. Deze waren in 1784 rond. 

Enkele koren van de mixtuur worden verwijderd.

 

De N.V. v/h van Dam verwijderd in 1923 de Quint 3’ van het Hoofdwerk en de Sexquialter van het Rugwerk. Hiervoor in de plaats komen een Cello 8’ en Aeoline 8’.

 

Bij de restauratie van het Schnitger en Freytag orgel in Zuidhorn in 2010 werd ontdekt dat de Quint 3’ uit Langweer daar door van Dam in 1924 hergebruikt is als Octaaf 2’. Het. Register is bij werkzaamheden daar blijven staan.

 

In 1966/67 volgt een restauratie door Bakker en Timmenga waarbij het orgel weer wordt teruggebracht naar de situatie van 1784. De intonatie geschied op een wat hogere winddruk.

 

Een herintonatie op de waarschijnlijk originele winddruk vindt plaats in 1997.

 

Tenslotte is in 2019 groot onderhoud uitgevoerd door dezelfde Leeuwarder firma.

Het orgel werd geheel schoongemaakt.

De klavieren zijn gerestaureerd. Pijpwerk nagekeken en de intonatie nagelopen.

 

Het orgel heeft rond de 1200 pijpen.

De klavieren, pedaal en registerknoppen is de oudste origineel bewaard gebleven van Dam klaviatuur.

De drie balgen zijn ook de oudste bewaard gebleven exemplaren van de eerste generatie van Dam.

Dit geldt tevens voor de Vox Humana 8’

 

De vox is de eerste die van Dam maakte. 

Vermoedelijk is de orgelstrijd voor de bouw van het orgel te Roden de aanleiding dat er in Langweer een Vox is gebouwd. Organist Lustig van de Martinikerk te Groningen was een vriend van de beroemde orgelmaker Hinsz. Lustig schrijft een aantal brieven naar Roden om ervoor te zorgen dat Hinsz daar de opdracht krijgt, en niet van Dam. Hij schrijft ondermeer dat van Dam nog nooit een vox Humana heeft gemaakt en dat ook niet kan.

Het is waarschijnlijk geldingsdrang geweest waardoor we in Langweer de eerste nieuw gemaakte vox van Van Dam bezitten!

 

De huidige dispositie:

 

Hoofdwerk C-f’’’

 

 

Prestant 8’ 2 sterk vanaf c1 1784/1887

Holpijp 8’ 1784

Octaaf 4’ 1784

Quint 3’ 1967

Octaaf 2’ 1784

Cornet 3 sterk disc 1784

Mixtuur 4-5-6 sterk b/d 1784/1967

Trompet 8’ 1784

Vox Humana 8’ 1784

 

Rugwerk C-f’’’

 

Prestant 4’ 1784/1967

Fluit does 8’ 1784

Fluit 4’ 1784

Nasard 3’ 1784

Octaaf 2’ 1784

Sexquialter 2 sterk 1967

Dulciaan 8’ 1784

 

Schuifkoppel

Tremulant

Twee afsluitingen

Windlossing

 

3 spaanbalgen 1784

 

Winddruk: 67 mm wk

Stemming: Werckmeister 3

Toonhoogte: 435 Hz

 

 

 

Orgelconcerten in de kerk van Langweer  

 

17 juli.

Pieter Dirksen geeft recitals op clavecimbel en orgel en speelt continuo in diverse ensembles. Hij studeerde muziekwetenschap en publiceerde een groot aantal artikelen en edities op het gebied van de barokke muziek. Hij promoveerde in 1996 cum laude op een proefschrift over de klaviermuziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. De handelsuitgave van deze studie verscheen in 1997 en werd onderscheiden met een Praemium Erasmianum. Daarnaast zijn vooral zijn talrijke studies betreffende de muziek van Johann Sebastian Bach bekend geworden. Hij werkte mee aan de nieuwe uitgave van Bachs complete orgelmuziek bij Breitkopf & Härtel, reconstrueerde twee cantates voor de Stuttgarter Bach-Ausgaben, en is redactielid van het befaamde Bach-Jahrbuch. Bachs muziek staat al sinds zijn jeugd in het centrum van zijn muzikale universum, maar daarnaast heeft hij zich ook altijd sterk aangetrokken gevoeld tot de rijkdommen van de zeventiende eeuw: de Engelse virginalisten, Sweelinck, de Noordduitse school, Froberger, het mediterrane repertoire, de Franse ‘klassieke’ traditie ...

Pieter Dirksen is clavecinist en co-artistiek leider van Combattimento. Als continuospeler speelt hij ook regelmatig met andere orkesten en ensembles en bij Opera Zuid. Daarnaast is hij een veelgevraagde solist op clavecimbel en op historische orgels in binnen- en buitenland, en realiseerde hij talrijke opnames. Pieter Dirksen is titulair organist van het historische orgel van Andries Severijn (ca.1650) in de Martinuskerk te Cuijk. Zijn solo-cd’s werden in Luister steeds met een 9 of een 10 beoordeeld; Edison-winnaar 2002. Sinds 2007 verschijnen zijn cd’s vooral bij het label Etcetera. Tot nog toe verschenen opnamen met muziek van Schenck, Scheidemann, Louis en François Couperin, Böhm, Vivaldi en Bach (Toccata’s, Kunst der Fuge, Sonates met viola da gamba, Goldbergvariaties en Canonische Variaties).

 

 

 

31 juli.

Niels-Jan van der Hoek (1974) is geboren in Krimpen aan den IJssel. Reeds op 8 jarige leeftijd begon hij bij de Gemeentelijke Muziekschool in zijn woonplaats. Achtereenvolgens ontving hij privélessen bij Geert Bierling, Ben van Oosten en Dr. Jan Hage in de Domkerk te Utrecht. Klavecimbelles kreeg hij bij de Amsterdamse organist en beiaardier Bernhard Winsemius. Met concoursen ontving hij in totaal 15 prijzen, waarbij met name zijn interpretaties van oude muziek gewaardeerd werden. Als kerkmusicus is Niels-Jan verbonden aan de Evangelisch Lutherse kerk te Rotterdam, en de PKN gemeente in Rhoon. Hij is een veelgevraagd organist tijdens uitvaarten, en concerten in uiteenlopende setting. In 2020 sloot hij de masterstudie af aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. De studie omvatte zowel het hoofdvak Orgel en als minor Klavecimbel bij Jos van der Kooy en Fabio Bonizzoni.

 

 

14 aug.

Cees van der Poel is organist pianist en clavicinist en dirigent. Hij studeerde aan de conservatoria van Maastricht en Amsterdam.

Als voornaamste bezigheid naast de muziek is hij adviseur bij orgelrestauraties. Op dit moment werkt hij samen met Flentrop orgelbouw aan het beroemde Schnitger orgel te Zwolle.

 

 

28 aug.

Wim Dijkstra studeerde orgel, kerkmuziek en koordirectie aan de conservatoria van Amsterdam en Rotterdam. Als organist van de Grote Kerk in Monnickendam is hij de bespeler van het monumentale Gerstenhauer-orgel (1780). Hij heeft een uitgebreide concertpraktijk als solist, continuospeler en begeleider en speelt bij tal van professionele ensembles en orkesten. Met dirigent Maria van Nieukerken organiseerde hij zo’n twintig jaar de concertserie Bach in Monnickendam. Als koordirigent is hij werkzaam in Leiden en Onderdijk. Wim Dijkstra heeft een grote liefde voor opera en muziektheater. Hij speelt regelmatig bij World Opera Lab en heeft verschillende opera’s gedirigeerd bij zijn eigen gezelschap, Opera Festa in Leiden. Op historische orgels van de Nicolaaskerk in Purmerend en de Waalse Kerk in Amsterdam maakte hij cd-opnames van het volledige Wohltemperierte Klavier van Johann Sebastian Bach.